Thursday, February 17, 2011

Tips : Maafkan manusia berhati busuk

Assalammualaikum

letih penat haus . Hari ni nak bagi tips bagaimana untuk mengatasi orang-orang yang busuk hati yang suka ganggu kententeram jiwa serta naluri kita . Mula-mula kita buang je dia dalam hidup serta jiwa kita buat apa nak berkawan dengan orang yang buat kita rasa macam nak mencarut serta maki hamun kan? tak perlu lah hipokrit ni semua. sekarang aku lebih memilih dalam berkawan mana yang boleh masuk je aku akan lepakin sesama mana yang buat rubbish tu buang je jaoh-jaoh bukan berdendam tapi tak perlu lah hipokrit-hipokrit ni kan .


Tapi sebagai umat Islam kawal perasaan marah  itu sifat terpuji ,Islam juga mencela sikap marah 


  sebagaimana firman Allah: (Ingatlah dan kenangkanlah ihsan Tuhan kepada kamu) ketika orang-orang yang kafir itu menimbulkan perasaan sombong angkuh yang ada dalam hati mereka (terhadap kebenaran Islam) – perasaan sombong angkuh secara Jahiliah (yang menyebabkan kamu panas hati dan terharu), lalu Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada Rasul-Nya dan kepada orang-orang yang beriman (sehingga tercapailah perdamaian), serta meminta mereka tetap berpegang kepada kalimah takwa, sedang mereka (di sisi Allah) adalah orang-orang yang sangat berhak dengan kalimah takwa itu serta menjadi ahlinya. Dan (ingatlah), Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (al-Fath: 26)
 cuma kita kene ketahui mungkin ada sebab kenapa orang benci tak suka dengan diri kita, so apakata dari maki hamun orang bawak-bawakkan lah berzikir dan bermunajat kepada ilahi . serta ubah lah sikap kita sendiri. cermin diri sebelum tunding jari dekat orang .
renung-renungkan dan selamat beramal. 

terima kasih daun keladi, kalau rajin komen sekali :)

No comments: